Enige moeder in de groep

Zoals de titel al verteld wil ik het hebben over het moeder zijn in een vrienden groep waarin ik de enige en eerste moeder ben.
Ik ben 25 en moeder van onze mooie zoon Max. Op dit moment ben ik nog bezig met afstuderen en zit ik nog midden in mijn zwangerschapsverlof. Mijn eigen moeder is overleden toen ik 15 was en ik heb geen contact met mijn vader. Wel heb ik een hele lieve tante en oom die een soort surrogaat ouders voor mij zijn. Toch merk ik dat ik soms leeftijdsgenoten mis die ook moeder zijn.

Wij hebben een grote vrienden groep,  maar iedereen zit in een andere fase dan wij. Zij zitten nog in de stap fase. Ieder weekend stappen, zuipen en nachten doorhalen. Het maakt ze niet uit dat ze de volgende dag brak zijn, want de dag erna kunnen ze toch de hele dag op bed liggen.
Voor onze leeftijd is dit heel normaal, maar wij zijn niet meer zo. Wij moeten er ’s ochtend weer vroeg uit om voor ons mannetje te zorgen. Deze verantwoordelijkheid is er elke dag of je nu brak bent of niet. Zelf heb ik niet meer de drang om uit te gaan, van mij hoeft het allemaal niet zo. Maar omdat mijn vrienden wel nog in die fase zitten mis ik iemand van mijn eigen leeftijd om het over het moederschap te hebben en de speeldates voor Max. Natuurlijk is er familie die ik alles kan vertellen, maar dit is toch anders dan iemand van mijn eigen leeftijd.
Hebben jullie vrienden met kinderen van jullie eigen leeftijd en hoe oud ben je dan?

Xoxo,
Debby

10 gedachtes over “Enige moeder in de groep

  1. Karin zegt:

    Jeetje, wij zijn ook de eerste in onze vriendengroep, ik snap een beetje wat je bedoelt ( ik heb gelukkig een moeder en schoonmoeder waarmee ik dingen kan bespreken en vergelijken). Als je een keer wilt thee leuten of oppas nodig hebt.. 😉 veel liefs Karin

    • Linda zegt:

      Veel vrienden van ons zitten ook in de stap fase nog. Dat komt ook omdat mijn vriend jonger is dan mij en jongere vrienden heeft natuurlijk. Mijn vrienden zitten bijna allemaal wel in de zelfde fase als ik en zijn bezig met kinderen of hebben kinderen. Twee vriendinnen hebben een baby 1 schilt een half jaar met Sep en de andere baby 1 week verschil. Super leuk. Ik ben 31 jaar. Ben dit weekend voor het eerst weer gaan stappen met een vriendin maar merk dat ik daar ook niet zo’n behoefte mee aan heb. Toen ik daar was vond ik het helemaal niet zo leuk. Moest ook veel moeite doen om het leuk te hebben. Een keer naar een bandje dat soort dingen vind ik wel leuk. Maar echt stappen niet. Voel me daar ook heel oud.

      Groetjes linda

  2. Toto zegt:

    Ik heb een vriendinnetje van mijn leeftijd die een heel leuk mannetje heeft van bijna 2 jaar. Ik geloof dat ze 22 was toen ze van hem bevallen is.

    Heb je toevallig niet van die zwangerschapslessen gehad waar je andere leuke mama’s (van je eigen leeftijd) heb ontmoet? Je kan natuurlijk altijd googlen of er zoiets is als een “fresh mama club”, mocht je daar voor openstaan natuurlijk. En how about your female friends? Gewoon dagjes opstap met je kleine gezellig mee? Is natuurlijk wel anders gezien je de enige (nog) bent met een kleine, maar waarom je zou ook met hun over moederschap kunnen kletsen. Uit mijn eigen ervaring kab ik zeggen dat ik het allemaal geweldig leuk vind, mijn vriendinnetje liet mij haar kleine de fles geven, eten geven, vertelde me over haar zwangerschap, we zijn samen wezen winkelen voor hem… Ik vind het allemaal prachtig!

  3. Ik kan me voorstellen dat je behoefte hebt aan mensen om je heen om mee uit te wisselen. Jammer dat je vriendgroep nog in een andere fase zit. Misschien kun je wat andere moeders vinden via babymassage, of babyzwemmen?

  4. Angelique zegt:

    Heel herkenbaar! Ik ben de enige in onze vriendengroep met een kleuter. De rest heeft net een baby gehad. Daarnaast ook de enige die nog studeert. Het went niet kan ik je zeggen en het voelt af en toe echt heel eenzaam

Geef een reactie

